In 5 stappen naar een goedkopere energierekening

Gepubliceerd op vrijdag 29 oktober 2021 9.26 u.

De goedkoopste energie is … de energie die je niet gebruikt. Lijkt evident, maar al te vaak verkwisten we nodeloos energie. Maar ook van ons energiecontract zijn we ons nog te weinig bewust. Bij stijgende prijzen wordt het dus interessant om dat contract eens kritisch te bekijken. Zeker voor de vele Genkenaren die op stroom verwarmen. Hun exclusieve nachttarief gaat immers op de schop. In 5 stappen naar een slimmer energiecontract? Lees dan vooral verder.

1/ Verander van energieleverancier of energiecontract (of net niet)

Als je naar een ander energiecontract en/of andere leverancier wil overstappen, moet je alle gegevens van je huidig contract kennen. Al deze gegevens zijn te vinden in jouw persoonlijk klantenaccount op de website van je leverancier.

Variabel of vast tarief?

In een markt met almaar hogere elektriciteits- en gasprijzen – en niets wijst erop dat die prijsstijgingen snel voorbij zijn, de Creg gelooft ten vroegste in prijsdalingen tegen de zomer van 2022 – is een variabel contract geen goede zaak. Het tarief van een variabel contract volgt immers (maandelijks of trimestrieel) de marktprijzen. In een periode van prijsdalingen is dat gunstig, want dan gaat uw tarief tussentijds omlaag, maar op dit moment geldt het omgekeerde.

Bij een contract met vaste prijs bent u beschermd tegen prijsstijgingen tot het moment dat uw contract wordt verlengd. Wie nog meerdere maanden te gaan heeft met zo’n contract, blijft best even zitten. Als het om een driejarig contract gaat ¬(enkele maanden geleden afgesloten tegen een lage prijs), bent u een van de weinige winnaars in deze energiecrisis.

Opgelet: moet iedereen nu overstappen naar een contract met vaste prijs? Toch niet. Om te beginnen rekenen ook de (nieuwe) vaste contracten nu hogere prijzen aan. En die blijven dan minstens een jaar onveranderd hoog, soms zelfs tot drie jaar. Als de marktprijzen in de loop van volgend jaar toch zouden dalen, daalt jouw contract niet mee. Maar je hebt wel de zekerheid dat de prijsstijgingen in de komende wintermaanden niet worden doorgerekend.

 

2/ Hoe mijn contract opzeggen?

De meeste contracten hebben een looptijd van 1 jaar en worden automatisch verlengd voor dezelfde periode, tenzij je het contract zelf opzegt of een nieuwe leverancier kiest:

*Elke leverancier is verplicht om je minstens één maand voor de einddatum op de hoogte te brengen van de stilzwijgende verlenging van jouw contract. Reageer je niet, dan zal het contract effectief verlengd worden. Tip: noteer de vervaldatum van jouw lopend contract.

* Je kunt op eender welk moment van leverancier veranderen. Maar je moet altijd rekening houden met een opzegtermijn van één maand. Als je een nieuw energiecontract sluit, zal jouw nieuwe energieleverancier (gratis) alle formaliteiten met jouw oude leverancier en de netbeheerder regelen, zodat jouw oude energiecontract wordt beëindigd en je een eindafrekening krijgt.

Opgelet: Mogelijk word je de volledige jaarlijkse administratievergoeding aangerekend, ook als je maar een half jaar klant bent geweest. En wie voortijdig vertrekt, kan allerlei prijskortingen mislopen die aan het contract verbonden waren.

 

3/ Herbekijk je voorschotten:

Door de fel gestegen elektriciteits- en gasprijzen zal de volgende jaarafrekening bij zowat alle gezinnen een stuk duurder uitvallen dan gedacht. Berekeningen door de CREG wijzen bij contracten met een variabele prijs op meerkosten die (op jaarbasis) kunnen oplopen tot 700 euro.

Om te vermijden dat je bij de jaarlijkse eindafrekening extra veel moet betalen, kan je zelf kiezen om deze voorschotten te verhogen. Het aanpassen van je voorschotten kan online via jouw klantenaccount.

Opgelet: ook als je de voorschotten niet verandert, moet je rekening houden dat je leverancier de bedragen na de volgende jaarafrekening waarschijnlijk zal verhogen voor het volgende contractjaar, ook bij een vaste prijs.

 

4/ Vergelijk je tarief:

Om te weten of je over het meest voordelige energiecontract beschikt, is het nodig om een grondige vergelijking te maken. Dit kan je door de V-test te doen. De V-test vergelijkt objectief alle contracten voor aardgas en elektriciteit, van alle energieleveranciers op de Vlaamse markt. Op basis van je jaarlijks verbruik (eindafrekening) kan je snel en eenvoudig berekenen hoeveel je het volgende jaar zou betalen als je vandaag een energiecontract afsluit. Je kan binnen de V-test ook aangeven of je een vast of variabel contract wenst, of voor groene stroom kiest. Zo kies je de goedkoopste formule die best bij je past.

Opgelet: de online prijsvergelijkingstools van de Vreg en de Creg (respectievelijk de V-Test en de Cregscan) zijn handige hulpmiddelen om de tariefvergelijking te maken. De V-Test biedt een overzicht van alle tariefformules die de leveranciers aanbieden. Wie een (oud) energiecontract heeft dat niet meer wordt aangeboden door de leveranciers, raadpleegt best de Cregscan. Dat geldt in het bijzonder voor de zowat 900.000 huishoudens die sinds de vrijmaking van de energiemarkt nog nooit van contract zijn veranderd.

https://www.creg.be/nl/cregscan#/

https://vtest.vreg.be/

5 Vraag een gratis energiescan aan, als je verwarmt op stroom.

Verwarmen om stroom: het kost steeds meer geld. Wie de energiefactuur wil beperken, kan terecht bij Stebo voor een gratis energiescan. Een energieadviseur bekijkt samen met jou tijdens een huisbezoek hoe er bespaard kan worden op het verbruik, wat het beste energietarief is en hoe je de bestaande installaties optimaal afstelt. Wist je dat het zuinig afregelen van accumulatoren en boilers al tot 15% kan besparen?

Aanmelden voor de gratis scan kan via www.stebo.be/genkverwarmt of T 089 39 16 64

Persoonlijk advies nodig?

De premieadviseur van het woon- en energieloet informeert je graag over de goedkoopste energieleveranciers en helpt je bij het uitvoeren van de V-test.

Maak een afspraak met het woon- en energieloket via www.afspraken.genk.be of T 089 65 36 00 of mail info@woneningaoz.be. Vergeet je meest recente jaarafrekening niet mee te brengen.

Zitdagen woon- en energieloket: maandag van 9.00 tot 13.00 uur, of donderdag van 11.00 tot 19.00 uur