Fotografie Philippe van Gelooven

Leegstandsbelasting

Sinds 1 januari 2010 is elke gemeente verplicht om een leegstandsregister bij te houden van leegstaande woningen en gebouwen. Eén jaar nadat een pand in het register werd opgenomen wordt hiervoor een leegstandsbelasting geheven.
De gemeenteraden van de 4 GAOZ-gemeenten Genk, As, Opglabbeek en Zutendaal hebben daarvoor een belastingreglement op leegstand goedgekeurd.
Het reglement is aangepast met ingang vanaf 1 juni 2017 en loopt tot 31 december 2019. Voor die periode zullen de GAOZ-gemeenten een jaarlijkse gemeentebelasting heffen op woningen, kamers en gebouwen die voorkomen in het leegstandsregister.

Werd jouw woning of gebouw opgenomen en wens je een vrijstelling aan te vragen?
Vrijstellingen kunnen aangevraagd worden via dit aanvraagformulier, zorg er wel steeds voor dat je de nodige documenten toevoegt aan jouw aanvraag.
In de folder leegstand GAOZ kan je de meest voorkomende vrijstellingen terugvinden.